lørdag den 27. april 2013

farvel til min tidligere have ....

Jeg sad og så billeder fra min gamle have igennem....(advarsel, mange billeder)




Fordi www.havefolket.com har en konkurrence.
 Når jeg siger gamle om min have før, så passer det ikke helt. Det var min første rigtige have og jeg havde den kun 4 år. Før det har jeg haft et børnebed, eller noget græs jeg slog eller andet. Lige siden jeg var lille, har jeg skulle have hænderne i jorden og plante ting, men altså det var min første rigtige have. 
den var et meget sammengroet staudebed fyldt med strandasters og høstanemoner, samt buske som var vokset helt sammen med hækken.  Hækken var halvanden meter bred. Så bedene er lavet fra bunden over de fire år. 

Det her bliver min farvel tidligere have post.  Jeg har taget en del af stauderne og næsten alle roserne med til min nye have, og jeg er glad for jeg gjorde det, for den som bor i huset nu er blomster hader eller noget. hun har i alle tilfælde fjernet alle blomster i forhaven fuldstændigt, og havde flyttet de roser der var tilbage i baghaven midt om sommeren og smidt dem i et stort samlet hul. Det kunne de sjovt nok ikke holde til. Det jeg undre mig over er hvorfor hun ikke bare kørte dem væk så ? Nå men altså. jeg undgår at komme forbi, en gang var mere end nok ( og den var ikke planlagt).

Huset vi boede i var et lavt tresser rækkehus. 
Den store plads foran huset

fra bedet foran huset

Eksperimentet.. jo man kan godt lave små rammebede ovenpå fliser og have græskar i. husk vand og gødning :)

Santana rosen fra min bedstemors have, og stokroserne jeg fik af min mor.

Man kunne komme ud i baghaven to veje fra, den ene igennem en sideport

en Clematis fra min svigerfar ved indgangsdøren

staudelathyrus fra min søde nabo, og en vindrue på vej op fra mine børn i morsdagsgave.
Vindruen stod tung af druer da vi flyttee, det var meningen vi ville have lavet espalier og lade den dække det over cyklerne, men skæbnen ville at vi flyttede inden vi nåede så langt. 

Stien ned forbi drivhuset med den lille bitte sideplads til en enkel stol og lille bord  og forbi urtebed og  bærbuske, imellem elefantgræsset som var hul inden i så man kunne bruge den som hule, eller gemme sig og tage en dasetur liggende i trillebøren, som min store dreng elskede at gøre.

Billeder fra det lange bed langs hækken

Den her dufter fantastisk.. og ret tungt

Hvid drejeblomst med lilla gladioles bagved

Lilla drejeblomst med sankthansurt foran

lyserøde floks og sankthansurt

dobbelte Jasmin og røde solsikker bagerst, med dahlia foran, kantet med bønner forrest

min hyggeplads i den høje midter sol, under den lyselilla syren, med hosta blå iris seberica, og alm lyserøde høstanemoner.
udsigten fra terrassen foran stuen.
min elskede timianpuder i fuld blomst, insekter elsker dem.

Jeg dyrker ikke kål, men jeg bruger dem tit som farveindslag i krukker og bede. det samme gælder artiskokker, fantastisk blade, og evt blomster er kunen bonus.



Mit ynglingsbed var et halvrundt bed foran terrassen.
Jeg kan ikke rigtigt bestemme mig til om jeg skal prøve at sende billedet af hele bedet, ind til konkurrencen ?










Jeg havde køkkenhave.
Hvert år lavede jeg espalier til køkkenhaven af elefantgræsset der var visnet. og lod bønner gro i det


mit elskede drivhus, det jeg har nu er ca. halv str.

Jeg har en tildens til at så for mange tomatplanter. men så bruger dem bare til grønne tomater

Man kan lige skimte bålpladsen til højre.

jordskokker kan være svære at holde under kontrol, jeg brugte dem som en rund hæk i græsplænen, dejlig suppe til mig om vinteren og hæk om sommeren. 
de små æbletræer skulle vokse op og lave en hyggelig blomsterlund om foråret.






Børnene havde deres eget legeområde med sandkasse, legehus, gynger og rutchebane, gemt bag jordbakken, forsiden var bed, bagsiden blev alt kompostelig haveaffald lagt, ikke grene og sådan men rabarberblade osv. underligt nok syntes børn det er for fedt at hoppe rundt på...


et styks nybygget rutchebane


Det sidste bed lå modsat mit ynglingsbed foran terrassen. Det er meget med blade...






Så farvel tidligere have,  og tak for alt hyggen :)

kærlig hilsen 
Marianne

3 kommentarer:

  1. Kære Marianne

    Må trøste dig lidt med at "dine" druer stadig er her...lidt forpint,utæmmet osv...men den er her...nok næsten som det eneste fra din gamle skønne have...der er en del liljer som jeg tror står for tæt i bedet foran terassen. Bedet foran huset har jeg forsøgt at grave fri for alt muligt....der står nu 2 roser...aner ikke hvad de hedder,men håber lyset og luften omkring dem gør noget godt.Da jeg så dit drivhus område, gav jorden som jeg har lagt små køkkenhaver i pludselig mening...den var nemlig fyldt med pinde ;-)......Jeg er ikke blomster hader,så når jeg ved lidt mere om det hele, skal den igen fyldes....jeg har måtte være lidt hård ved det hele, da alt var overgroet med lilla og gule stauder...de er også fine....der var bare lidt liiiiiidt for mange...det gode er at da jeg fjernede dem, dukkede der en sankthans urt op.....det uægte brudeslør og en , lidt høstanemoner...og en masse udpinte liljer...jeg har forsøgt at lave en nurse område...måske kommer de sig, fandt også en flot lavendel...og sikkert en masse andet som jeg ikke aner hvad er...det som stod i samlet flok og lignede noget som gav mening har fået lov til at stå...jeg vil følge din nye have og stjæle ideer og viden ;-)...vi er iøvrigt mægtig glade for at bo her, er jo nærmest et slot i forhold til lejlighederne.

    SvarSlet
  2. Vi var også lykkelige i huset :) så jeg under dig det.

    Der har stået et stort birketræ oppe midt på terrassen fra før jeg flyttede ind, dets rødder ligger i jorden langt ud i græsplænen og gør ind imellem plantning mere end besværlig, men det kan lade sig gøre.

    helt ærlig ved jeg ikke hvad hende der overtog huset har haft gang i, men hun vidste intet om blomster det er helt sikkert.. måske er det grunden til hun flyttede ? for meget have? ... hvem ved.

    sig til hvis du gerne vil have nogle blomster, jeg har ting der kan deles :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. forresten fik jeg druen i morsdagsgave af mine børn. plkanen var der skulle bygges et stort espalier der dækkede over aflukket ved skuret og druen så skulle gro op og skygge der om sommeren, så man kunne sidde i halvskyggen med druer over hovedet :)

      Slet